Hoe tape je een hallux valgus?
17 januari 2022 
9 min. leestijd

Hoe tape je een hallux valgus?

Eén op de vier mensen heeft een hallux valgus, bij vrouwen komt het 7x vaker voor dan bij mannen. Dit betekent dat jij als pedicure dagelijks cliënten in je praktijk hebt met deze voetklacht. Het doet je pijn om te zien hoeveel last zij hebben van hun bunion. En je doet je uiterste best om hen te helpen.

Het is bekend dat de scheefstand in de loop van de jaren erger wordt. En dat is naar alle waarschijnlijk ook jouw ervaring. Dit alles gaat gepaard met pijn. En dat belemmert je cliënt in het dagelijks leven, tijdens het staan, wandelen en sporten. Daarnaast zorgt een toenemende scheefstand voor een groter wordende bunion.

Dit is de manchester scale, hierop zie je de verschillende fases van de hallux valgus. 

Soms raakt de bunion zelfs ontstoken. Kortom: Je wilt meer doen dan eelt en eksterogen behandelen.

Wij geven je daarom graag een tip: tape de hallux valgus. Met het tapen zet je het middenvoetsbeentje en het eerste kootje weer zo veel als mogelijk in één rechte lijn.

Het gewricht van de grote wordt op die manier 'uitgelijnd' en de spieren zullen de teen niet of in mindere mate naar de tweede teen trekken. Ook worden de spieren en het gewricht van de grote teen minder belast. 

Zo leg je de hallux valgus tape aan

In deze video doet Yvonne Bontekoning van Voetentraining stap voor stap voor hoe je de grote teen tapet.

Waar kan ik de tape voor de hallux valgus kopen?

Je kunt de tape kopen via Voetentraining.nl, of bij een apotheek of drogist bij je in de buurt. Let op dat het rekbare tape is. Wij hebben goede ervaringen met Easy Tape, Cure Tape, Kinesiotape en Medical Tape. 

Hoelang kan de tape blijven zitten?

Doorgaans blijft de tape 2 tot 3 dagen zitten. Je cliënt kan de tape prima dragen in zijn/haar schoen en hij/zij kan er ook mee douchen. Als de tape snel losraakt kan hij/zij wat hulptapejes aanbrengen. Verder is het belangrijk dat hij/zij de tape niet aanbrengt als er bodylotion op de voet zit. Ook raden we af de tape over wondjes te plakken. 

Wat als mijn cliënt allergisch is voor tape?

Als je cliënt allergisch is voor tape, kan hij/zij CureTape dragen. Dit is een latexvrije tape. 

Welke instructies geef je voor het verwijderen van tape?

Doe het voorzichtig; het mag geen pijn doen. Probeer altijd de huid die eronder zit tegen te houden. Als de tape eraf is kun je lekker je voeten wassen.

Waardoor kunnen huidirritaties ontstaan?

  1. De tape is met te veel rek aangebracht.
  2. Onder de tape heeft de huid niet strak gestaan, dus er waren plooien.
  3. De tape is niet op de juiste manier verwijderd.

Welke alternatieven zijn er voor medical tape?

1. De taping loop:
De taping loop doe je met de kleine lus over de grote teen van je cliënt, waarbij het kruis op het gewricht ligt van het eerste middenvoetsbeentje en het eerste kootje. De trekrichting moet zuiver zijwaarts zijn. De teen wordt op die manier van de tweede teen afgetrokken, zie afbeelding hieronder. 



Als het kruis op het gewricht is aangebracht wordt de teen opgetrokken. En als het kruis onder het gewricht ligt, wordt de teen naar beneden getrokken. Beide richtingen zijn fout, de teen staat immers niet in die richtingen verkeerd.


De taping loop is in de volgende maten verkrijgbaar: 33/34, 35/36, 37/38, 39/40, 41/42, 43,44/ 45/46 en 47/48. Dit hulpmiddel wordt per stuk verkocht.

Het voordeel van de taping loop: je kunt hem eenvoudig omdoen in vergelijking met tape. Ook kan je cliënt hem in zijn/haar schoen dragen.

Het nadeel van de taping loop: soms knelt hij bij de teen. Draag in dat geval wandelwol of teensokken onder de taping loop. Ook kan de taping loop na verloop van tijd uitrekken. Je kunt hem in dat geval voor je cliënt inkorten met een stukje tape. Zie onderstaande video:


2. De epitact

Hiermee kun je het eerste middenvoetsbeentje ook mooi in één lijn zetten met het eerste kootje.
Het voordeel van de epitact: als het eerste middenvoetsbeentje van het tweede middenvoetsbeentje afstaat, krijg je door de band over de voorvoet meer compressie in de voorvoet zelf.
Het nadeel van de epitact: je cliënt kan hem moeilijker in zijn/haar schoenen dragen. 

Dit is de epitact.

Op Voetentraining.nl kun je de hulpmiddelen vinden.

Teenspreiders en correct toes

Behalve de tape, taping loop of epitact, adviseren we ook teenspreiders of correct toes. Teenspreiders zijn geschikt voor categorie B en C en correct toes (steviger/harder dan de teenspreiders) zijn geschikt voor voor D en E. Teenspreiders en correct toes zetten alle tenen mooi in één lijn met de middenvoetsbeentjes.
In een nieuw blog zullen we hier verder op ingaan.


Soms worden losse teenstukjes geadviseerd, maar deze zorgen er alleen voor dat de eerste en de tweede teen elkaar niet raken. Dat zijn dus geen teenspreiders of correct toes.

Hoe vaak en hoe lang adviseer je gebruik van hulpmiddelen?

Je laat het gebruik van hulpmiddelen rustig opbouwen, afhankelijk van de reactie. Bijvoorbeeld eerst een half uur, dan een uur etc. De structuren rond het teengewricht moeten namelijk wennen aan de nieuwe impuls. Het mooiste zou zijn als je cliënt de hulpmiddelen uiteindelijk de hele dag te draagt.

Werkt een nachtspalk?



Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een nachtspalk vergergering van de scheefstand niet voorkomt. Het is beter om je cliënt aan de slag te laten gaan met oefeningen en de hulpmiddelen die op deze pagina genoemd zijn. 

Behoefte aan meer tapetechnieken?

Aanleg van een tape bij klauw- en hamertenen.

Behalve voor de hallux valgus, hebben we meerdere tapetechnieken voor klauw- en hamertenen, metatarsalgie en hielspoor. Deze technieken leer je allemaal in de opleiding Voetconsulent. Wil je hier meer over weten? Meld je aan voor het gratis webinar.

Over de schrijver
Cocky Hoogeveen: "Voeten zijn het fundament van het lichaam. Veel klachten aan het bewegingsapparaat zijn terug te leiden op de stand van de voeten. Toch wordt bijna alles getraind, behalve de voeten. De voetspieren worden dan lui. En dat is een gemiste kans. Want getrainde voetspieren zijn ontzettend belangrijk. Je voeten dragen bij aan de stand van je lichaam. En je lichaam draagt bij aan de stand van je voeten." Cocky Hoogeveen is een van de initiatiefnemers van het Kennis- en Opleidingscentrum voor Voet, Houding en Beweging. Vanuit dit kenniscentrum zijn de opleidingen voor Erkend Voetentrainers en Voetconsulent ontwikkeld.cocky@voetentraining.nl
Reactie plaatsen