Goede oefening voor klauw- en hamertenen
18 januari 2022 
5 min. leestijd

Goede oefening voor klauw- en hamertenen

Jij ziet vast veel mensen met klauw- en hamertenen. Ik geef je hierbij een massage-oefening die je kunt leren aan je cliënten, zodat zij deze thuis ook kunnen uitvoeren. Het helpt goed bij de pijn.

Met deze oefening wordt de beweeglijkheid in de tenen gestimuleerd. En dat is belangrijk. Klauw- en hamertenen worden namelijk steeds stijver.  

Eerst kunnen je cliënten hun tenen niet meer actief strekken. Vervolgens lukt dit alleen nog met de hand en uiteindelijk zit er helemaal geen beweging meer in. De structuren rondom de tenen zijn volledig verstijfd.

Hoe wordt de teen stijf?

Een teen bestaat uit kootjes en een gewricht. Elk gewricht heeft een kapsel en het kapsel wordt verstevigd met banden. Hier overheen lopen spieren en pezen. Dit hele systeem van bindweefsel en spieren bestaat uit verschillende lagen.

Deze lagen moeten ten opzichte van elkaar kunnen glijden. Zo kun je bewegingen in gewrichten en de bijbehorende spieren maken. Voor dit glijden is vocht nodig.

Afbeelding: voetspieren, kapsel en banden. De pijl wijst naar de structuren van vezels in de lengterichting. Dit zijn de banden. 

Als het gewricht niet meer goed beweegt, droogt het bindweefselsysteem uit. De verschillende weefsellagen glijden dan niet meer ten opzichte van elkaar. Het gevolg is dat het gewricht uiteindelijk verstijft.

Kan je cliënt zijn/haar tenen nog actief strekken, al dan niet met behulp van de hand? Dan is het mogelijk dat ze door oefenen weer recht(er) gaan staan. Met onderstaande oefening gaat je cliënt de verstijving tegen.

Oefening voor klauw- en hamertenen

Het doel van de oefening:

De beweeglijkheid van de tenen verbeteren

De uitvoering

Geef je cliënten instructies, zoals genoemd in de volgende 4 stappen. 

Stap 1: 

Leg het onderbeen van de voet die je wilt oefenen over het andere bovenbeen. Zo kan je met je handen bij je voet.



Stap 2:

Begin nu met het masseren van de klauw- en hamertenen. Masseer vanaf het middenvoetsbeentje tot het einde van de teen.

 


Stap 3:

Masseer beide voeten. Loop daarna een stukje.


Stap 4:

Nu ga je de teen langer maken. Begin bij de eerste voet en de grote teen. Met de ene hand pak je de teen, met de andere het middenvoetsbeentje. Trek nu de teen iets langer. Herhaal dit vijf keer. Doe daarna hetzelfde voor de andere tenen.



Let hierop tijdens de uitvoering:

  • Trek de tenen niet te ver uit. Dit kan pijn veroorzaken. Het is maar een kleine beweging.
  • Masseer de tenen niet te hard. Dit kan ook pijn veroorzaken, tijdens de oefening of na afloop.

 

Meer oefeningen voor klauw- en hamertenen

Deze oefening is een goed begin. Maar wil je klauw- en hamertenen echt aanpakken bij je cliënten? Dan is meer nodig. In de opleiding Voetconsulent besteden we hier uitgebreid aandacht aan. 

We houden regelmatig een gratis webinar over voetoefeningen voor cliënten en het oefenen van voeten. Meld je hier gratis aan voor het webinar.


Over de schrijver
Cocky Hoogeveen: "Voeten zijn het fundament van het lichaam. Veel klachten aan het bewegingsapparaat zijn terug te leiden op de stand van de voeten. Toch wordt bijna alles getraind, behalve de voeten. De voetspieren worden dan lui. En dat is een gemiste kans. Want getrainde voetspieren zijn ontzettend belangrijk. Je voeten dragen bij aan de stand van je lichaam. En je lichaam draagt bij aan de stand van je voeten." Cocky Hoogeveen is een van de initiatiefnemers van het Kennis- en Opleidingscentrum voor Voet, Houding en Beweging. Vanuit dit kenniscentrum zijn de opleidingen voor Erkend Voetentrainers en Voetconsulent ontwikkeld. cocky@voetentraining.nl
Reactie plaatsen